vrijdag 29 april 2011

De moeder

Zij zit daar en ze weent en zegt
mijn hart is gebroken, mijn hart is kapot
het leven heeft het stukgeslagen.
En ik kan enkel dankbaar zijn
achter de schermen hulp aanbieden
een vergelijk nastreven met de vragen.

Zij zit daar en ze weent en zegt
ik wist en weet niet waarom alles is
en hoe de tijd zich voorbijloopt in mij en hem.
En ik mag enkel dankbaar zijn
achter de schermen gratie zeggen
voor wat ik eens had en nu ken in haar stem.

Zij zit daar en ze weent en zegt
ik heb ook een moeder gehad en begraven
ik heb met mijn man nooit zonsopgang gevierd.
En ik kan enkel dankbaar zijn
achter de schermen manisch dansen
en verleden en toekomst vergeten.

Ze zit daar en ze weent en zegt
ik had een zoon voorbij mijn verre dromen
ik heb een god gebaard voorbij mijn man.
En ik mag enkel dankbaar zijn
achter de schermen van vergeving
waar zij zit en weent en zwijgt.

1988

Geen opmerkingen:

Een reactie posten