maandag 2 mei 2011

Vriendschap

Ik schenkschrijf jou een lied
       van ons samenzijn en lezen en boeken en films en handen en
       ogen van vroeger, lang geleden waar we waren
een lied
            van vrouwelijke steden waar we liftten in vriendschap in de
            tunnel van de regen in vrachtwagens in de tenten van de zon in België
een lied
            van nachtelijke woorden en dronkenschap in groep van strippoker met
            vriendinnen van toen van vuilnis en schoonheid van alles en ééns
een lied
            van verkoopstertjes en halve hoeren van leven en dood die we nooit
            zagen van stelen in winkels en vreugde om verzen                    
een lied
            dat we waren in muzieknoten en parels die onze halzen nooit vonden
            en gezelschapsspelletjes en pudding en je corn-flakes in suikermelk
een lied
            van een lied dat we maakten een gedicht dat we schreven een boek
            en een verhaal van grappen die we allen lachten
een lied
            van lang haar en provo's en laarzen uit Engeland van slaapzakken en
            luchtmatrassen van moeders en vaders en ruzie verdomd
een lied
            van kruisbeelden en halskettingen van gekluisterde verlichting van
            Tagore en Camus en alle anderen die we lazen van de regen en de
            sneeuw en rottende groenten op straat
een lied
            dat jij niet kent en niet kan zingen dat jij niet speelt en niet
            kan horen dat ik openrijt en in mijn lijf bloed tot ik barst in kramp en
            drugs en alles wat de wereld weet tot jou
een lied
            dat nooit kan eindigen in mij dat in iemand als jij begon
            dat in een vriend gestorven is en nooit herrijst tenzij
            in waaiers waar geen wind naar waait
een lied
            dat ik gewurgd had in mijn keel indien ik wist wat ik zou zingen
            dat ik zou zwemmen in de wereld van de zonnezijde
            tot de schaduw die onduidelijk wordt tot dood waarin alles
            wonder wordt en eindigt in de aleph van ons allen
een lied
            van jou en jou alleen omdat ik van je hield en hou en altijd
            pijn ik zal je nooit meer terugzien tenzij je iemand anders bent
       

2 april 1968
         
          

Geen opmerkingen:

Een reactie posten